donderdag 16 april 2015

Ga toch fietsen!

Fietsen is duurzamer dan reizen per auto, bus, trein of welk ander gemotoriseerd voertuig dan ook, dat weet natuurlijk iedereen. Toch is het niet altijd praktisch om de fiets te pakken. Je moet bijvoorbeeld snel ergens zijn, een grote afstand afleggen of veel bagage meenemen. Óf het weer werkt niet mee. Natuurlijk zijn dit in veel gevallen legitieme excuses, maar misschien kan ik je met dit blog met drie simpele redenen overtuigen om de volgende keer bij twijfelgevallen tóch de fiets te pakken. – Door: Ramon Holle.

Bakfiets in het Vondelpark (via flickr: faungg's photo).
1. Duurzaam
Aangezien fietsen alleen jouw eigen energie verbruikt, is het verschil niet zomaar uit te drukken als het één ten opzichte van het ander. De fiets is niet ‘tien keer beter’ dan de auto, maar oneindig keer beter, omdat het nou eenmaal niets kost. De gemotoriseerde voertuigen kun je onderling wel tegen elkaar uitzetten. Door MilieuCentraal is hierover een schatting gedaan. In de grafiek hieronder is dit te zien. Uiteraard bepaalt het tijdstip waarop je reist, het type auto of het soort openbaar vervoer dat beschikbaar is en van waar naar waar de reis gaat mede hoeveel de CO2-uitstoot precies bedraagt.

   



De auto is duidelijk de grootste uitstoter. Het openbaar vervoer dat voornamelijk kleine afstanden aflegt (tram, metro en bus) volgt daarna. De trein is van de gemotoriseerde voertuigen het duurzaamst. Fietsen en lopen zijn uiteraard het meest duurzaam. Maar één niet te missen voertuig is niet in deze grafiek opgenomen: het vliegtuig. Dat is het minst duurzaam van allemaal en zou dus links van de auto moeten staan. De schattingen voor het verbruik van een vliegtuig lopen door de enorme afstandsverschillen tussen vluchten echter sterk uiteen. Het vliegtuig stoot gemiddeld het meeste CO2 per kilometer uit bij korte vluchten. 


Lijkt me dus een goede reden om de volgende keer niet op vlieg-, maar op fietsvakantie te gaan. (Dan ben je pas echt origineel. Een foto van de gate of de vertrekhal op facebook zetten is nogal achterhaald.) Maar goed, een fietsvakantie dus. In dat geval kun je terecht op de online community WarmShowers. Op deze website kun je een host zoeken voor tijdens je fietsvakantie, die je een warme douche, een maaltijd en/of een slaapplaats aanbiedt. Super goedkoop, sociaal en duurzaam vakantie vieren dus. (Zoals ik op de foto hiernaast, in Kopenhagen.)


2. Gezond
Bij dagelijkse verplaatsingen kies je misschien al snel uit gemak voor het OV of de auto. Waarom? Bij grote afstanden is dit natuurlijk onvermijdelijk, maar je kunt mogelijk een deel van de route vervangen door een duurzamer alternatief. Fietsen naar het station in plaats van met de tram bijvoorbeeld. Of met het OV naar je werk in plaats van de auto, dat is al winst. 



Je verbrandt zo’n 300 calorieën per uur bij een fietssnelheid van 16 km/u. Zo’n vijf calorieën per minuut dus. Het halfuurtje bewegen heb je met een dagelijkse fietsrit zo te pakken. Mag je de sportschool wel een keertje overslaan. Of een chocoladereep eten..



3. Goedkoop
Fietsen kost niets, geen brandstof én geen geld. (Tenzij je regelmatig bij de fietsenmaker langs moet - na een nacht stappen bijvoorbeeld, zoals mij iets te vaak overkomt. Maar daar ga ik niet vanuit.) Als je voor de kleine afstanden de fiets pakt bespaar je al gauw tientallen euro’s per maand. Het landelijk vastgestelde basistarief voor openbaar vervoer is €0,88. Dat betekent dat je voor een zeer kleine afstand dus minstens dit bedrag betaalt. Dat lijkt een klein bedrag, maar elke dag een retourtje kan dus flink oplopen. Ten opzichte van de auto kun je natuurlijk pas echt besparen: op benzine- en parkeerkosten. 

Heb je (even) geen fiets tot je beschikking en er toch (eenmalig) een nodig? Dat is geen probleem. Dankzij CycleSwap kun je een fiets huren van iemand in je omgeving. Je overbuurman bijvoorbeeld.



(4. In Scandinavië fietsen ze ook!)

Volgens UvA-onderzoeker Marco te Brömmelstoet is Kopenhagen een 'walhalla voor fietsers'. Er wordt geïnvesteerd in onder meer groene golven, fietsbruggen en bredere fietspaden. Er zijn paaltjes die 100 meter voor een stoplicht al aangeven hoeveel seconden het stoplicht nog rood of groen is, zodat je sneller of langzamer kunt fietsen om grote stilstaande massa’s bij het stoplicht te voorkomen. 


Ik kan uit eigen ervaring spreken dat het inderdaad fijn fietsen is in Kopenhagen. Vooral de brede fietspaden zijn erg prettig. Ook ben ik ervan overtuigd dat een georganiseerde infrastructuur bovendien georganiseerd gedrag uitlokt. Wat me bijvoorbeeld opviel, is dat ze in Kopenhagen hun rechterhand opsteken om aan achteropkomend verkeer te laten weten dat ze gaan afremmen om te stoppen. Dat scheelt een hoop ‘kettingbotsingen’ op het fietspad.


Opgemärkt-voorzitter Nicky vertelde me dat ze het aan de andere kant van de Sont ook goed voor elkaar hebben. Zo heb je in Malmö op verschillende plekken openbare fietspompen. Nadeeltje van deze 'goede' regulering wat fietsen betreft: ze werd in één jaar twee maal aangehouden en bijna beboet. Eén keer was dat omdat ze iemand achterop had en één keer omdat ze niet stopte voor een stopstreep (bij een leeg kruispunt). Ze kwam er gelukkig mee weg door de ik-wist-het-niet-want-ik-kom-uit-Nederland kaart te spelen.


Dus mijn tip om dagelijks duurzamer te leven:
ga toch fietsen!

Contact

Fika?

Wij worden enthousiast van enthousiaste mensen en leuke projecten. Heb je een tof idee? Wil je je inzetten voor een duurzamere wereld? Zoek je hulp bij je project? Wil je samenwerken? Aarzel niet en stuur ons een berichtje!

Waar zitten we?

Onze leden komen uit heel het land, maar je vindt ons het vaakst in Amersfoort, Utrecht, Amsterdam of Rotterdam. Ons kantoor is gevestigd aan de Stadsring in Amersfoort. Kom je een keertje langs?